انحراف اکلیپتیک!
هفته گذشته دانشجویی در مقطع کاردانی نقشه برداری، برای سوالی از درس دو واحدی نجومشان مراجعه کرده بود.
در حین پرسیدن سوال مشخص شد که دانشِ مدرس مربوطه در دانشگاه، نسبت به ساده ترین مسائل اصلا بروز نبوده و دانشجویان مقطع کاردانی را برای درسی ساده، به یک جزوه زبان انگلیسی قدیمی ارجاع داده بود.
به همین علت این دانشجو برخی اصطلاحات مثل دایره البروج و استوای سماوی برایش بیگانه و اتفاقا انگلیسی این واژه ها را هم نمی فهمید. ( سوال دانشجو این بود: تاثیر انحراف اکلیپتیک بر پیدایش فصول.) و خودش این اصطلاحات را نمی دانست.
می گفت میزان انحراف را از یکی از مدرسین پرسیده ؛ گفته بود 22.5 درجه است!
راهنمایی کافی برای این دانشجو ارائه شد؛ اما
وضعیت مراکز علمی اصلا خوب نیست.
برای درس نجوم کروی، منابع به روز و به زبان فارسی به مقدار کفایت وجود دارد. آیا واقعا مدرسین از این منابع اطلاع ندارند؟! یا ارزشی برای رشد و پیشرفت کشور قائل نیستند؟!
یکی از مهمترین دلایل عدم انگیزه برای دانشجویان در پیشرفت علمی، مدرسینی هستند که باعث نگرش های منفی در دانشجویان می شوند.