نجوم اسلامی

نگریستن در ملکوت سماوات و ارض

نجوم اسلامی

نگریستن در ملکوت سماوات و ارض

آخرین نظرات
دوشنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۳، ۰۹:۵۱ ق.ظ

استهلال شوال 1435 - 1

رویت هلال شوال ۱۴۳۵ در غروب یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳ در هیچ کجا از مناطق اسلامی از جمله غرب آسیا و شمال آفریقا، حتی با تلسکوپ امکان پذیر نیست.

در تصویر زیر که از سایت پروژه اسلامی رصدهلال برداشت شده است؛ اولین نقاطی که احتمال می رود هلال غروب یکشنبه با تلسکوپ قابل رویت باشد مناطق مرکزی قاره آفریقا است.( قسمت آبی رنگ)

 

نکته قابل توجه در این تصویر، رویت پذیر بودن هلال با چشم غیر مسلح در آمریکای جنوبی است.

 مقارنه ماه و خورشید(new moon) روز یکشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۳  ساعت ۰۲:۲۲ دقیقه بامداد به وقت ایران ؛ ۲۱:۵۲ دقیقه  شنبه ۴ مرداد به وقت گرینویچ؛ رخ میدهد.*

در زمان فوق در غرب آمریکای لاتین، آفتاب روز شنبه ۴ مرداد هنوزغروب نکرده است.

چون میل ماه جنوبی و مکث آن زیاد است؛ غروب یکشنبه در همه کشورهای آمریکای لاتین از جمله برزیل و آرژانتین هلال با چشم غیر مسلح قابل رویت است.

روز شنبه هنگام غروب آفتاب در برزیل (شرقی ترین کشور آمریکای لاتین)  در ایران هنوز نیمه شب نشده است.

بررسی ها نشان می دهد که در کیپ تاون مرکز کشور آفریقای جنوبی ، مکث هلال بعد از غروب آفتاب روز یکشنبه بالای افق ، بیش از ۴۰ دقیقه بوده و در این منطقه هم با دوربین های دوچشمی، هلال قابل رویت است.

براین اساس برای مراجع معظم تقلیدی که معیارشان پذیرش حلول ماه قمری برای همه مناطقی که با منطقه رویت هلال شب مشترک دارد ؛ روز دوشنبه  ۶ مرداد ۱۳۹۳ اول شوال ۱۴۳۵ و عید فطر خواهد بود.

باتوجه به اینکه معیار حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ حسین وحیدخراسانی طبق معیار فوق می باشد؛ قطعا برای ایشان روز دوشنبه ۶ مرداد عید فطر خواهد بود.

 

 

 

 

 

* برمبنای اطلاعات نرم افزار استاری نایت ، در این لحظه طول دایره البروجی ماه و خورشید ، مساوی می شود .

 

۹۳/۰۴/۳۰
سیدرضا اصفهانی

استهلال

مقارنه

ماه

نظرات (۶)

۳۰ تیر ۹۳ ، ۱۱:۴۸ مقلد حضرت آیت الله وحید
طبق آنچه نوشته اید ماه رمضان به نظر حضرت آیت الله وحید 28 روزه است؟!

پاسخ:
پاسخ:

البته باتوجه به قطعی بودن رویت پذیری هلال در مناطق اعلام شده حکایت از این دارد که ایشان ماه رمضان را یک روز دیر آغاز کرده اند.


به نظر شما از نظر حضرت آیت الله العظمی خامنه ای و همچنین امام چیست آیا اینان هم معیار فوق را قبول دارند ؟

پاسخ:
پاسخ:


معیار ایشان پذیرش هلال رویت شده برای همان افق منطقه رویت و مناطق مشترک با آنجا است . به همین دلیل هم در تقاویم سه شنبه اول شوال 1435 است.


با سلام و آرزوی قبولی طاعات

1) آیا این امکان وجود دارد که دوشنبه در ایران عید فطر اعلام شود؟
2) چرا علمای شیعی در مساله رویت مباحثه نمی کنند تا نظر واحدی اتخاذ شود؟ بالاخره حقیقت واحدی وجود دارد! ایراد کار از کجاست؟

متشکر از سایت خوبتان

در پناه حق

پاسخ:
پاسخ:

انشالله بزودی در تکمیل مطلب وضعیت عیدفطر در ایران درج می شود.


۰۱ مرداد ۹۳ ، ۱۸:۳۲ طرفدار نظر آقای وحید
علتی که آقای وحید بیان فرموده اند، به نظرم درست و جالب است زیرا لیله القدر در اصل یک لیله است. و به این ترتیب جور در می آید.

پاسخ:
پاسخ:

مخالفین آنهم ادله قابل توجهی دارند. از جمله واجب نبودن نماز آیات برای مناطقی که پدیده خسوف و یا کسوف در آنجا قابل مشاهده نبوده است.
درحال حاضر شواهد دلالت دارد که رعایت همین نظر توسط خود ایشان امکان پذیر نیست و اغلب به دلیل عدم امکان اطلاع از وضعیت رویت یا عدم رویت هلال در افق های دیگر، خلاف واقع و نظرشان عمل کرده اند...




با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات؛
در رساله آیت الله وحید آمده است:
مسأله ۱۷۴۳ ـ اگر در شهرى اوّل ماه ثابت شود ، در شهرهاى دیگر ـ چه دور باشند چه نزدیک ، چه در افق متّحد باشند یا نه ـ در صورتی که در بیشتر از شب مشترک باشند ثابت می شود ، و در غیر این صورت ثبوت اول ماه در آنجا محل اشکال است.

از این رو، آیا برزیل و آرژانتین، در بیشتر شب با ایران، مشترک هستند؟

پاسخ:
پاسخ:

سلام علیکم/ایران و برزیل 7 ساعت اختلاف زمانی دارند. هم اکنون برزیل زمستان است و غروب آفتاب در آنجا به وقت ایران، حدود نیمه شب شب رخ می دهد.

سلام
ممنونم
خسته نباشید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی