نجوم اسلامی

نگریستن در ملکوت سماوات و ارض

نجوم اسلامی

نگریستن در ملکوت سماوات و ارض

آخرین نظرات
يكشنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۳، ۰۸:۴۰ ب.ظ

استهلال ربیع الاول 1436

وضعیت رویت هلال ربیع الاول در غروب دوشنبه به گونه ای ایست که تقریبا رویت آن به شکل عادی امکان پذیر نیست.

در تقویم رسمی کشور هم روز سه شنبه، روز آخر صفر درج شده است.

اما مدتی است برخی از رصدگران هلال، شک و شبه ای ایجاد کرده اند که می توان این هلال را با تلسکوپ های مناسب در غروب دوشنبه رویت نمود.

بارندگی روزهای اخیر باعث شده است رطوبت جو افزایش یافته و سردی هوا نیز این رطوبت را در لایه نزدیک زمین متراکم می کند. به همین دلیل بعید به نظر می رسد که هلال را حتی با تلسکوپ بشود رویت نمود.

ضمن اینکه طبق بررسی که یکی از همکاران به نام آقای مجید داداش نژاد انجام داده ؛ لیبراسیون هلال به گونه ایست که در زمان پیش بینی شده برای رویت(بعداز غروب روز دوشنبه) ساختار پیوسته ندارد.

به همین دلیل برنامه ریزی قبلی برای حضور در رصدگاه ابوریحان بیرونی در ارتفاعات 3100متر جنوب استان قم و مشرف به منطقه جاسب اجرا نمی شود.

عصر دوشنبه هلال را از رصدخانه امام علی علیه السلام مرکز نجوم آیت الله سیستانی در روستای ویریج جستجو خواهیم نمود.

۹۳/۰۹/۳۰
سیدرضا اصفهانی

استهلال

رصدخانه

ماه

نظرات (۱)

در اصفهان دیدند که پس شک و شبهه یعنی چه عکس هم که گرفتند
پاسخ:
بله خبر رویت در وبلاگ آقای رحیمی دیده شد. همانطور که در وبلاگ ایشان مشاهده کرده اید؛ ایشان هلال صبحگاهی را ندیده اند و آقای بوژمهرانی دیده اند و عکس گرفته اند.

شک و شبهه از این نظر که قبل شورای تقویم پیش بنی عدم رویت کرده بود و از قرار اطلاع هم برنامه ریزی محکمی برای رویت آن نکرده بودند اما برخی پیش بینی ها به شرط داشتن شرایط جوی و ابزار مناسب احتــــمال رویت داده بودند. این شک و شبهه برای قبل از رویت است نه بعد از آن.

ضمن اینکه گزارش ستاد استهلال هم قابل توجه است....

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی