نجوم اسلامی

نگریستن در ملکوت سماوات و ارض

نجوم اسلامی

نگریستن در ملکوت سماوات و ارض

آخرین نظرات
سه شنبه, ۱۲ فروردين ۱۳۹۳، ۰۸:۴۳ ب.ظ

استهلال جمادی الثانی 1435

از صبح روز دوشنبه 11فروردین 1393 برابر با 29 جمادی الاول 1435 ، آسمان شهر قم ابرناک بود. تا بعد از ظهر نیز آسمان ابری بود .

حدود ساعت 4 بعداز ظهر به سمت تهران از قم خارج شده تا اگر آسمان همچنان ابری ماند به سمت تهران ادامه مسیر داده و در مراسم اولین شب روضه حضرت فاطمه علیهاالسلام ، در حسینیه امام خمینی شرکت نماییم.

تا رسیدن به تهران و حدود ساعت 6ونیم بعداز ظهر آسمان همچنان ابرناک بود.

نکته جالب توجه در گزارش رویت هلال آقای بوژمهرانی که از رصدگران خبره هلال می باشنداین بود که ایشان و همراهانشان توانسته بودند هلال را با استفاده از دوربین های دوچشمی رویت نمایند.

اما فقط ایشان توانسته بود هلال را باچشم غیر مسلح و بدون ابزار تشخیص داده و رویت نماید؛ و هیچکدام از همراهانشان نتوانسته بودند ببینند.

یعنی هلال به نحوی بوده که فقط ایشان به دلیل خبرگی و مهارتشان توانسته بودند ببینند!و امکان رویت برای دیگران که مقداری هم تجربه قبلی در رویت هلال داشته اند نبوده و نتوانستند رویت کنند.

اگر معیار رویت با چشم غیر مسلح باشد و به رویت آقای بوژمهرانی هم اطمینان داشته باشیم ؛اما باز هم چنین رویتی قابل پذیرش شرعی برای عموم مردم نیست.

این اتفاق اگر در رویت با چشم مسلح هم رخ می داد ؛ یعنی فقط آقای بوژمهرانی که فرد خبره ای هستند می توانستند با ابزار ببینند و افراد دیگر حاضر در رصدگاه نمی توانستند رویت کنند ، باز برای معیار پذیرش رویت با ابزار نیز ، قابل قبول برای اعلام عمومی نیست.

احکام و موضوعات آنها ،براساس عرف مسلمانان (مکلفین) تعیین و قابل پذیرش عمومی است.  نه براساس توان و قدرت چند نفر معدود و خاص ؛ باید همه بتوانند آن را انجام دهند .

البته ابن قابل استفتاء است که آیا این شیوه رویت خاص ، برای خود رصدگر به عنوان حلول ماه جدید قابل قبول و پذیرش است یا خیر؟!

در استهلال هلال شامگاهی شوال 1434 در رصدگاه دربندسر در منطقه شمشک و دیزین استان تهران نیز همین قاعده بود .

در آنجا فقط آقای مهندس قاضی میرسعید و دوسه نفر دیگر توانسته بودند چیزی را در تلسکوپ ببینند که قطعا افراد دیگر حاضر در رصدگاه به هیچ عنوان امکان تشخیص آن را نداشتند ، لذا رویت افراد خاص برای اعلام عید فطر کافی دانسته نشد.

گزارش های مربوط به رویت هلال جمادی الثانی 1435 در پایگاه اطلاع رسانی هلال ماه به نشانی 

http://www.helalemah.com

قابل دسترس است.

۹۳/۰۱/۱۲
سیدرضا اصفهانی

نظرات (۴)

۱۳ فروردين ۹۳ ، ۱۴:۲۷ علیرضا ضیاء توحیدی
با سلام خدمت شما نویسنده محترم و خوانندگان شما.
به تازگی وبلاگ انجمن حمایت از ریاضیات قومی اسلامی راه افتاده و تکمیل خواهد شد. هدف این وبلاگ ارتقاء ریاضیات قومی با هدف افزایش یادگیری غیر رسمی ریاضیات مردمی و کاربردی است. امید می رود با اعلام نویسندگی، درج نظر و یا حداقل لایک کردن آن مشوق نویسندگان در تولید یکی از ابعاد فرهنگ اسلامی یعنی بعد ریاضیاتی آن باشید.
http://ethmath.blogsky.com/
اگر معیار رویت با چشم غیر مسلح باشد و به رویت آقای بوژمهرانی هم اطمینان داشته باشیم ؛اما باز هم چنین رویتی قابل پذیرش شرعی برای عموم مردم نیست.
آیا مردم حق دارند که بگویند می پذیرند یا نه بهتربود می نوشتید علما

پاسخ:
پاسخ:

علما تعیین کننده معیار و حکم هستند و تشخیص موضوع عرفی است

در اینجا منظور اینست که اگر برای عرف مردم ، چنین رویتی امکان پذیر باشد نه اینکه فقط افراد خاص و معدود بتوانند رویت کنند
با سلام
آیا میشود با علم نجوم و ریاضیات زمان دقیق و درست مقارنه را اثبات نمود ؟

پاسخ:
پاسخ:


اگر منظور از اثبات همان محاسبه است ؛ پاسخ مثبت است.





پس چه لزومی برای دیدن هست ؟

پاسخ:
پاسخ:


معیار حلول ماه قمری براساس نظر رسیده از رسول مکرم اسلام رویت هلال است نه مقارنه

همه مسلمانان امکان محاسبه زمان مقارنه را ندارند

اما رویت هلال برای همه امکان پذیر است و اگر هم نتوانستند رویت کنند ماه قبلی 30 روزه است




ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی