نجوم اسلامی

نگریستن در ملکوت سماوات و ارض

نجوم اسلامی

نگریستن در ملکوت سماوات و ارض

آخرین نظرات
سه شنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۱، ۰۶:۵۰ ب.ظ

یک سوزن به خود ...

اخیرا اغلب محتوای کتب علمی که در گذشته دور در ایران تولید شده ؛ توسط یکی از پژوهشگران تاریخ که در دانشگاه تهران سخنرانی داشته خرافات و چرندیات دانسته شده است !

ایشان گفته اند:  « بیشتر کتاب هایی که در تمدن اسلامی درباره نجوم نوشته شده اند، موضوعات غیرعلمی مانند احکام نجوم، تنجیم، پیشگویی و حرف های بی اساس را شامل می شوند.  »

وی در ادامه گفته است : « هیئت ما همان هیئت بطلمیوسی بود، مزخرفاتی که جز خسوف و کسوف اطلاعات مهم دیگری در چنته نداشت. با وجود پیشرفت هایی که در قرون چهارم و پنجم در جغرافیا داشتیم اما واقعیت این است که مجموعه علم نجوم در تمدن اسلامی، در حد تاثیرگذاری اختراع تلسکوپ نیست. »  

ایشان در این سخنرانی گفته است « مردم ما عقایدشان را از پای منبر می گیرند نه از مدارس »

او با اشاره به یکی از کتابهای تاریخی به نام « عجایب المخلوقات» معتقد است : « ما هنوز در بحث جوهر و عرض مانده ایم و نتوانستیم یک دوچرخه بسازیم. هنوز عده ای پیدا می شوند که سعی دارند بگویند هر یک از علوم توسط پیامبران آغاز شد و برای مثال کشتی سازی با حضرت نوح و خیاطی با فلان پیامبر آغاز شد. برخی ماند نویسنده همین کتاب به دلیل اراداتشان به دین مدام سعی دارند همه چیز را به دین نسبت دهند تا از این طریق دینداری خود را ثابت کرده باشند

نگارنده چندین سال قبل به درخواست فردی که از طرف این سخنران مراجعه کرده بود ، برای بررسی صحت و سقم گزارشی تاریخی از نوع استقرار ساختمانی قدیمی ، محاسبات نجومی  را برای تکمیل مقاله ی ایشان انجام دادم و تاکید کردم  مقاله  منتشر شده را برای بنده هم بیاورند که نیاوردند.

بعدها برای ارائه مطلبی در پژوهشگاه تاریخ اسلام ، به آن محاسبات نیاز شد؛  به دنبال آن به محل کار سخنران رفته و از همکارانشان مقاله را گرفتم و ملاحظه کردم که بدون اشاره به نام محاسبه گر آن محاسبات نجومی ، عقیده شخصی انگاشته شده !

جای دیگری هم در خصوص تاریخ های اسلامی ، از جمله تاریخ ولادتها و شهادت های ائمه ، به ایشان عرض شد که با محاسبات نجومی ، صحت و سقم برخی از تاریخ ها را میشود داوری کرد ؛ اما ایشان در کمال ناباوری هیچ استقبالی نکرد ...

ایشان فردی است که بخشی از منابع مالی و امکانات مسلمین در اختیارشان قرار دارد اما فقط در اختیار خودشان !

طرح ها و ایده ها اگر فقط به نام خودشان باشد صحیح و مستند است اما غیر آن چرندیات است...!

مسلما دانشمندان طول تاریخ برای تولید علم و پیشرفت با امثال جناب سخنران برخورد داشته اند که نتوانسته اند انتظارات ایشان را برآورده نمایند.


 

۹۱/۱۱/۱۰
سیدرضا اصفهانی

نظرات (۱)

با سلام واحترام
بسیار سایت خوبی دارید دستتان درد نکند این مطلب بسیار اینجانب را متاسف کرد
هر انسان با شعوری که کتاب التفهیم ابوریحان رابخواند متوجه اوج پیشرفت نجوم اسلامی آنهم در آن زمان که هنوز تلسکوپی نبود می شود همین علم جفر خودش دریایی باعظمت است غربی ها با ترجمه کتب خطی دانشمندان مسلمان توانستند به پیشرفت های بسیار دست یابند کتاب قانون مسعودی ابوریحان که جای خود دارد یا کتاب آثار باقیه که خود یک منبع آموزشی تاریخ می باشد.پیامبران سرچشمه بسیاری از علوم بوده اند با کمی مطالعه و تحقیق می توان این مسئله را درک کرد.باز از زحماتتان سپاسگزارم اگه ممکن است می خواستم خواهش کنم که برای یاد گیری نجوم اسلامی آیا مرکزی وجود دارد یا کتب آموزشی خاص؟ لطفا معرفی فرمائید

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی