نجوم اسلامی

نگریستن در ملکوت سماوات و ارض

نجوم اسلامی

نگریستن در ملکوت سماوات و ارض

آخرین نظرات
رئیس انجمن نجوم ایران:
از نظر علمی و محاسبات نجومی هیچ مشکلی در پیش بینی حلول ماههای قمری نداریم
شامگاه امروز ماه نو در ایران با تلسکوپ قابل رویت است

سرویس: /علمی - آموزشی/
کد خبر :6444

1384/7/12
15:10


خبرگزاری دانشجویان ایران - زنجان

دکتر سعدالله نصیری قیداری،رئیس انجمن نجوم ایران،در گفتگو با خبرنگار سرویس علمی_پژوهشی ایسنا_منطقه ی زنجان
_در خصوص رؤیت هلال ماه مبارک رمضان،گفت:مسئله ی حلول همه ی ماههای قمری و نه فقط ماههای شوال یا رمضان،توسط محاسبات نجومی قابل پیش بینی است،منتهی باید در این زمینه اجماع میان فقها و مراجع تقلید وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه از نظر علمی و محاسبات نجومی هیچ مشکلی در پیش بینی حلول ماههای قمری نداریم،!؟!؟!؟!؟ اظهارداشت:با این وجود در هر مسئله ایی باید یکسری قرارداد وجود داشته باشد و یکسری مسائل را بین خودمان تفاهم کنیم.این موارد در خصوص سال شمسی هم قرارداده شده،ولی تا به حال در مورد سال قمری به آنها توجهی نشده است.

دکتر نصیری قیداری خاطرنشان ساخت:شامگاه امروز که دوازدهم مهرماه است،ماه نو به هیچ وجهه در ایران با چشم غیرمسلح قابل رؤیت نیست،ولی با تلسکوپ قابل رؤیت می باشد.

وی گفت:رؤیت ماه در دو سوم ایران توسط ابزار اوپتیکی امکان پذیر است و اگر با چشم مسلح ماه دیده شود،از نظر منجمین کاملاً قابل قبول بوده،ولی به لحاظ شرعی این امر نیازمند تصمیم مراجع تقلید است.

این استاد دانشگاه،تاکید کرد:ما منجمین،پیشنهادهای مشخصی داریم که حاضریم در جلسات مشترک با حضور فقها و صاحب نظران حوزه در مورد آن بحث کنیم و به نظر می رسد مشکلات کوچکی در این زمینه وجود دارد که به سهولت قابل حل می باشد.

رئیس انجمن نجوم ایران،خاطر نشان ساخت:کشورهائی که امروز را روز اول ماه مبارک رمضان اعلام کرده اند،برای خود قراردادهائی را دارند که بطور مثال فرض کنید،اگر ماه از فلان درجه و مقیاس رد شد،آنروز را اول ماه محسوب می کنند،ما هم باید یکسری قراردادهائی را در داخل کشور خودمان تعیین کنیم.

وی پیشنهاد کرد:یک قرارداد عمومی میان دولتهای اسلامی در این زمینه منعقد گردد تا همه ی ما یک روز را برای آغاز ماه قمری تعیین کنند،به طور مثال نصف النهار مکه ی معظمه را به عنوان مرجع همه ی کشورها قرار دهند و وقتی ماه در یک شرایط زمانی از آن نصف النهار گذشت همه ی کشورها،ماه جدید را شروع نمایند.

دکتر نصیری قیداری،در پایان تصریح نمود:واقعیت اینست که در طی چهار سده ی اخیر کشورهای اسلامی نقشی در تولید علم نداشته اند و خیلی از مسائلشان لاینحل باقی مانده است و اگر در این مورد همتی صورت گیرد،مشکل به راحتی قابل حل است.



انتهای پیام
رئیس انجمن نجوم ایران:
هلال ماه شوال شامگاه امروز با چشم مسلح قابل رویت است

سرویس: /علمی - آموزشی/
کد خبر :6721

1384/8/11
13:11


خبرگزاری دانشجویان ایران - زنجان

هلال ماه شوال شامگاه امروز با چشم مسلح قابل رویت استدکتر سعدالله نصیری قیداری،رئیس انجمن نجوم ایران،در گفتگو با خبرنگار سرویس علمی_پژوهشی ایسنا_منطقه ی زنجان_با اشاره به اینکه حلال ماه شوال عصر روز چهارشنبه در هیچ نقطه از ایران با چشم غیرمسلح قابل رؤیت نیست،گفت:هنگام غروب شامگاه امروز،ماه بالای افق قرار گرفته و همه می توانند با چشم مسلح ماه را در این نقطه مشاهده نمایند.!؟!؟!؟

(بینندگان که یادشان هست چه شد!؟)

وی افزود:هلال به هیچ وجهه با چشم غیر مسلح قابل رؤیت نبوده،ولی با ابزار نجومی میتوان این موضوع را اثبات نمود.به همین دلیل از دیدگاه نجومی و علمی روز پنجشنبه یعنی فردا می تواند عید سعید فطر باشد.

دکتر نصیری قیداری،ضمن تاکید مجدد بر نبود یک معیار دقیق در کشورهای اسلامی جهت تشخیص هلول ماه قمری،اظهار داشت:دلیل اینکه در بین کشورهای اسلامی نسبت به انتخاب اول ماه اختلاف نظر وجود دارد،نداشتن یک قرارداد دقیق در این زمینه موجب شده،شاهد ایجاد اختلاف چند روزه در تعیین عید سعید فطر هستیم.

این مدرس دانشگاه،تصریح کرد:عامل دیگر،وجود افقهای متفاوت در کشورهای جهان است،چنانکه ما در ایران دارای افقها و اوقات شرعی متفاوت هستیم و اگر این موضوع را به سراسر جهان تعمیم بدهیم،متوجه خواهیم شد که رفع مشکل مذکور نیازمند توجه بیشتر مقامات کشورهای اسلامی و آنان در این زمینه است.

به گزارش ایسنا،رئیس انجمن نجوم ایران،همچنین به اقدامات
انجمن در زمینه ی استهلال ماه نو اشاره نمود و گفت:در این انجمن افتخار همکاری با اساتید برجسته و نیز منجمین آماتور را داریم که مسئله ی رؤیت نمودن ماه تا روز چهارشنبه نظریه ی همکارانمان بود.

دکتر نصیری قیداری،به نظرات برخی فقهادر زمینه ی امکان استفاده و یا عدم استفاده از ابزار نجومی جهت تشخیص اول ماه قمری اشاره نمود و خاطر نشان ساخت:علمائی که معتقدند می بایست ماه با چشم غیرمسلح رؤیت شود،قطعاً نمی توانند روز پنجشنبه را به عنوان عید سعید فطر اعلام نمایند،ولی علمائی که نظرشان بر این است که می توان ماه را با ابزار نجومی رؤیت کرد،در این صورت می توانند روز پنجشنبه را به عنوان اولین روز ماه مبارک شوال تعیین کنند.

انتهای پیام
۸۴/۰۹/۱۷
سیدرضا اصفهانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی