دخان
ثُمَّ اسْتَوى إِلَى السَّماءِ وَ هِیَ دُخانٌ فَقالَ لَها وَ لِلْأَرْضِ ائْتِیا طَوْعاً أَوْ کَرْهاً قالَتا أَتَیْنا طائِعینَ ( فصلت 11)
پس پرداخت به آسمان و آن بود دودى پس گفت آنرا و زمین را که بیائید خواه یا ناخواه گفتند آمدیم فرمانبران
فَارْتَقِبْ یَوْمَ تَأْتِی السَّماءُ بِدُخانٍ مُبینٍ (دخان 10)
پس انتظار کش روزى که میاورد آسمان دودى آشکار
----
قطعا ماهیت دخان در آیه ۱۱ فصلت با ۱۰ دخان متفاوت است .
و برخلاف اینکه برخی مفسرین بزرگوار فرموده اند نه در آیه ۱۱ فصلت به آغاز آفرینش اشاره دارد و نه در ۱۰ دخان به پایان جهان ...!
قرآن آفرینش سماوات را مقدم بر آفرینش ارض بیان فرموده اما تنظیم امور ارض را مقدم بر تنظیم امور سماء قرار داده است .
آیات ۹ و ۱۰ سوره فصلت اشاره به آفرینش ارض و تنظیم امور آن میکند سپس در آیه با فرض وجود آسمان ، به تنظیمات آن در حالکیه " دخان " است اشاره میکند.
در ۱۰ دخان نیز " دخان " بعید است ماهیت و منشاء کیهانی داشته باشد . و صرفا عذابی برای تکذیب کنندگان حق است ...
ya ali...............................................................................