نجوم اسلامی

نگریستن در ملکوت سماوات و ارض

نجوم اسلامی

نگریستن در ملکوت سماوات و ارض

آخرین نظرات
پنجشنبه, ۱۱ مهر ۱۳۸۷، ۱۲:۰۳ ب.ظ

معیار فقهی آغاز ماه قمری

مقاله منتشره در شهروند امروز

با وجود امکانات و ابزار جدید چرا باز هم در رویت هلال مشکل وجود دارد ؟ این سوالی است که مکرر از سوی مردم پرسیده می­شود .

اما چه عواملی در رویت هلال تاثیر دارند ؟

ماه قمری یک بار گردش کره ماه به دور زمین و سال قمری ،  12 بار گردش به دور زمین است .

بر اساس روایت  صوموا لرویته و افطروا لرویته ( ... با رویت هلال روزه بگیرید و با رویت هلال افطار (فطر) کنید ...) که از معصومین علیهم السلام رسیده است غالب فقهای عظام معیار شروع ماه های قمری را بر رویت هلال یا هلال قابل رویت یا رویت پذیر بودن آن قرار داده اند.

بدیهی است که در زمان شرف صدور یافتن این حدیث از ناحیه معصومین علیهم السلام تجهیزات رصدی وجود نداشته است و در این روایت هم به طور مطلق ، رویت و دیدن بیان شده است .

البته دلایل و مباحث تخصصی در حوزه علم فقه و اصول ، برای بیان علت و دلیل معیار های آغاز ماه قمری از حوصله این مقاله و مخاطبان آن خارج است .در اینجا صرفا به نتایج این مباحث و معیار ها اشاره خواهد شد .

امکان رویت هلال در غروب روز بیست و نهم ماه قمری ملاک است و الا اگر در این روز هلال رویت نشود و یا قابل رویت نباشد ؛ روز سی ام ، روز آخر ماه است . چه در غروب آن هلال رویت شود یا نه.

به هرحال هر ماه قمری  ، یا 29 روز است یا 30 روز نه بیشتر  و نه کمتر . البته ملاک قوانین و احکام شرعی مناطقی از کره زمین است که شب و روز در تمام سال به صورت طبیعی وجود داشته باشد . در مناطق قطبی که شب و روز با دیگر مناطق زمین متفاوت وظیفه مکلفین عمل به نزدیک ترین افق طبیعی است .

مهمترین عامل تعیین کننده در رویت هلال و آغاز ماه های قمری ، افق است .

هر نقطه ای روی کره زمین افق مخصوص به خودش را دارد . که تسامحا میشود برای هر شهری افق مخصوص در نظر گرفت . البته برای تعیین افق آن شهر هم الزاما یک نقطه از آن شهر را انتخاب میکنند[1] .

براین اساس معیار  متخصصین دینی و فقهای عظام در رویت هلال براساس افق مشخص میشود .

برخی از مراجع و فقها رویت هلال را در هر افق مخصوص همان افق و مناطق مشرک با آن ، قابل اثبات میدانند و یعنی اگر هلال در منطقه ای رویت شد فقط برای همان منطقه و مناطق نزدیک به آن قابل قبول است

برخی دیگر از مراجع هلال را در هر نقطه ای از کره زمین که رویت شود قابل اثبات برای تمام نقاط کره زمین میدانند .

برخی از مراجع که معیار اخیر را پذیرفته اند مشترک بودن در جزیی از شب  با منطقه رویت را نیز  شرط نموده اند .

در این خصوص راه های اثبات رویت هلال فقط دیدن آن نیست ؛ اگر خبر دیدن شدن هلال در غروب روز بیست و نهم به طور فراگیر منتشر شود به طوری که در اصطلاع شیاع حاصل شود ؛ برای کسانی هم که هلال را ندیده اند قابل پذیرش است . همچنین اگر فقط دو نفر مرد عادل  شهادت  دهند که هلال را دیده اند برای کسی که هلال را ندیده است قابل پذیرش است .

برخی از مجتهدین ، حکم حاکم ( مجتهد جامع الشرایط ) را نیز برای پدیرش دیده شدن هلال کافی میدانند ، هرچند که حاکم شخصا ندیده باشد و از راه های دیگر برایش یقین به رویت هلال حاصل شده باشد .

نظر منجمین و به تبع آن برخی نرم افزارهای پیشرفته نجومی هم که از لحاظ صحت و دقت تجربه شده باشد و اصطلاحا اطمینان به رویت و یا عدم رویت هلال ایجاد کند از نظر برخی مراجع برای اثبات رویت و یا عدم رویت هلال کافی است . البته عده ای از مراجع  به دلیل برخی اشتباهات تقویمی که در گذشته از سوی تقویم نویسان رخ داده است ؛ به طور مطلق این مورد را قبول ندارند .

آنچه بر گستردگی معیار ها و ملاک های در رویت هلال اضافه میکند تقسیم بندی تمامی موارد بالا به رویت با چشم مسلح و غیر مسلح است .

در تمامی گروه های فوق ، فقهایی هستند که دیدن هلال با چشم مسلح را برای اثبات اول ماه کافی میدانند چه این رویت با تلسکوپ باشد و یا با دوربین و برخی نیز هستند که مطلقا رویت با ابزار را قبول ندارند .

با توجه به تمامی آنچه گفته شد و گفته نشد تقریبا به ازائ تمامی مراجع عظام حفظهم الله تعالی ملاک و معیار در رویت هلال وجود دارد .

این گستردگی آراء در دیگر موضوعات فقهی هم وجود دارد و شاید در موردی مثل حج بسیار گسترده تر از رویت هلال باشد اما در مورد هلال چون یک موضوع عمومی و فراگیر است به نظر موضوع مهم تر جلوه مینماید .

باید توجه داشت  به غیر از مورد پذیرش رویت در یک نقطه برای کل کره زمین ، آنچه در صورت پذیرش هریک از معیار های بالا ایجاد میشود ؛موجب  آغاز هرماه قمری در دو روز مختلف برای نقاط مختلف کره زمین است .

نکته دیگری که جا دارد در این جا به آن اشاره نمود تشکیل گروه های رصدی آموزش دیده توسط دفاتر برخی مراجع بزرگوار است . این موضوع به خصوص در سال های اخیر موجب شده تا موضوع رویت هلال با دقت بیشتری مورد توجه قرار گیرد .

به هرحال موضوع رویت هلال تقریبا از صدر اسلام یکی از چالش های مسلمین خصوصا در آغاز رمضان و شوال است و آنچه که از شواهد پیداست همچون دیگر ابواب فقهی ، نمی توان  انتظار داشت به یک نظر مورد اتفاق فقهی تبدیل شود مگر اینکه برخی از متخصصین و فقها و مجتهدین از نظرات خود دست بردارند که این نیز از لحاظ شرعی و حتی عرفی قابل قبول نیست .

  



[1] مثلا برای شهر تهران نقطه مرکزی میدان انقلاب را در نظر میگیرند .

 

۸۷/۰۷/۱۱
سیدرضا اصفهانی

نظرات (۲)

مقالات جالبیه اگه میشه تبادل لینک داشته باشیم . از مقالاتتون میشه استفاده کرد؟
۱۵ مهر ۹۰ ، ۰۲:۰۹ محمدرضا مهدی
باسلام.
تقویم قمری (هلالی) که امروز مورد اسفاده قرار می کیرد تقویمی است که در زمان خلافت عمر که دست به تعقیرات بنیادی در اسلام محمدی(ص)
زد درست شده و هیچکونه ربطی به قرآن و محمد (ص) ندارد و متاسفانه بااین عمل یک بحث علمی را به قرآن تحمیل نمودند .
تفکر خورشید مرکزی در ایران باستان در تمدن یونانی وحتی اعراب مورد تائید بوده .ایرانیان باستان خورشید را مظهر گرما زندکی و جاودانگی میدانستند ومیترا که مزدا نامیده میشد مظهر نور و هدایت بود که خورشید یکی از تجلی های او به حساب می آمد در ادبیات مزدیسنا زردشت خورشید را مظهرعظمت و اقتدار ایرانیان می داند در یونان باستان هم تحت تفکرات فیثا غورثی ارزش بسیاری برای خورشید قائل بودند .اعراب هم بر مبنای قرآن سوره 24 آیه 35 خداست نور آسماتها وزمین......میتوان چنین تصور نمود که به تفکر خورشید مرکزی اعتقاد داشته وبر همین مبنا بود که تقویمی را که از اصلاح تقویم سریانی بود را پذیرفتند .ماههای عربی اصولا برمبنای سال شمسی درست شده وآن هم می باید ثابت بوده باشد همانطور که از نام ماهها و نام جشن ها هویدا است.
"سری ماههائی که حالا به وسیله مسلمانان استفاده میشود را سری قدیمی مکه می نامند که تعیین شده بود از روی اتفاقات مهمی که در آن زمان رخ می داده و نامهای سری مکه عبارت بودند از
1- صفر الاول 2- صفرالاخر 3- ربیع الاول 4- ربیع الاخر 5- جمادی الاول 6- جمادی الاخر 7- رجب 8- شعبان 9- رمضان 10- شوال 11- ذوالقعده 12-ذوالحجه
1- صفرالاول- نام آن را بعدها تغییر دادند و به نام محرم نامگذاری نمودند و یک ماه مقدس می باشد (بنا بر قول نویسنده عرب بخاری Buchari )
ریشه لغت صفریعنی خالی بودنTo be empty هم چنانکه دو ماه صفر در فصل زمستان قرار می گرفته و فصل بارندگی و سرما بوده است و چون هیچ محصولی در آن موقع برداشت نمی شده بدترین دوره برای بدست آوردن غذا بوده است ( ولهاوزن ص 96 ).
2- ربیع- پس از پائیز و باران زمستان آغاز می شده و جلگه ها سر سبز می گشته و قبیله ها گله های خود را در دشتها پراکنده می نمودند و شترها دهمین ماه بارداری خود را می گذراندندو این گفته بوسیله علم صرف Etymology تائید می شود.
3
خلاصه ای از سایت www.salamtwo.com
با تشکر: م-مهدی

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی